Her følger en forklaring på kulerenderingen + Spørsmål fra Rune (i grønt)

Hvilket program brukte du, og i tilfelle - hvilke plugins brukte du?

Programmet som jeg bruker er 3dsmax4.26, jeg bruker en plugin til rendering som heter V-ray. mer info her

Brukte du en standard kule/sphere, eller har du gjort noe mer avansert?

Scenen består kun av en kule og et "plane" til bakken
. Lyssettingen er gjort med en egenprodusert Hdri map.

Wireframe:



HDRI map:



Fortell oss litt om tekstureringen. Hvordan lagde du teksturene, og brukte du noen ifra tekstur-cd'er eller liknende?

All texturering er gjort fra "scratch" selve kule mappen er laget i photoshop. Gradering mellom det hvite og det røde kom dårlig frem på det leverte bidraget, jeg rettet på dette, men rakk desverre ikke å levere korrigeringen.

treplaten under kula er en scann av en stol laget av tre.

Treplate texturutsnitt:



Støv og hakk mappen er originalt laget fra en scann av et grytelokk som jeg fant i kjøkkenskapet (en litt gammel type):



Denne er deretter tweaket i photoshop for å dra ut nødvendige detaljer som egnet seg til de forskjellige mappene..Så utgangspunktet for både bump og "specularity" var den samme mappen.

Etter "tweaking" i photoshop:



Mappingen på kula består av følgende elementer:

Diffuse map:
Bump map:
Scratch / specular:

Reflection:





Hva var det vanskeligste med denne jobben?

Det var vel egentlig ikke noe som klart skillte seg ut som vanskelig, men det som tok mest tid var vel tweaking og klargjøring av mappene for støv/hakk..

Gjorde du noe etterarbeide, eller er dette rett fra renderern?

Jeg gjør alltid noe etterarbeid i photoshop, dette dreier seg stort sett om å justere "curves" dvs. lys/mørke og noe fargejusteringer.

Før/ Etter justering:



Vi satte pris på at du hadde gjort en litt mer spennende komposisjon. Har du noen kommentarer om det?

Jeg synes kameravinkelen er viktig, og dette er ofte noe jeg prøver meg frem med lenge før finjusteringer av materialer og lys blir påbegynt..
Prøvde å få til en litt "breddeformat" type komposisjon i dette blidet.


Ble du fornøyd over sluttresultatet?

Jeg anser meg rimelig fornøyd, det er noen småting som jeg skulle ha fixet på, bla. ville jeg ha rendret i lag, men pga. av "depth of field" som er i bruk her så fant jeg det litt for tidkrevende renderingsmessig...

Tingene jeg ville ha "fixet" er:

1. Justering av refleksjons falloff
2. Justering av refleksjons fargemetningsgrad
3. Overgang mellom rød og hvit på kula
4. litt mer "slitt" plate under kula


Bildene dine er alltid grufullt realistiske, har du noen tips til de som prøver å oppnå like realistiske bilder?

Observasjon av virkeligheten er jo alfa omega, vet at endel nybegynnere blir frustrert av å høre dette, men det er ikke til å komme utenom.

Jeg bruker ofte en del tid på å studere proffesjonell fotografi, og prøver å analysere hvordan fotografene setter opp scene sine..

Detaljer er også viktig for å få ting til å se "riktige" ut. For å få ting til å se i "scala" tror jeg det er viktig å legge inn detaljer som gjør at ting virker "riktige" i forhold til størrelsen..

Min tegnelærer pleide å si: "å tegne er å se"...vi kan vel overføre dette til photorealistisk 3d også..:-)..

I tilegg så må man også kunne bruke verktøyene riktig, så det må vel tilegges at en viss grad av trening også må til her..

-Tom Winberg

Back to work